Första frustrerande vintern som cyklist

Jag är rent ut sagt lite orolig över kommande vinter som cyklist. Oron grundar sig i att inte hinna cykla efter jobbet på grund av tidiga solnedgångar eller att det kommer vara för kallt. Vill nog inte riskera livet med att ge mig ut i vintermörkret på landsvägar med cykel, men kläderna går ju iaf att göra något åt.

Om katten själv hade fått välja

Så hade jag velat ha en Smart Trainer. Trainers är en makapär som gör att du kan spinna på din egen cykel hemma. Enklaste varianten har helt enkelt rullar du cyklar på, så att du inte cyklar in i väggen. Sedan finns det varianter där du monterar av ditt bakdäck och monterar istället maskinen där. Varför vissa trainers kallas ”smarta” har att göra med att de kan ställa in olika motstånd och simulera att cykla på riktigt mycket närmare.

Zwift hade varit drömmen

En app många verkar köra tillsammans med sin smart trainer är Zwift. Ett slags online träningsimulator som verkar sudda gränserna mellan träning och datorspel. Dels kan du ladda rutter som din trainer sen kan simulera, t.ex kända cykellopp men också rena fantasiloppen genom allt från vulkaner till undervattensmiljöer. Men det riktigt häftiga med appen verkar vara att man kan dra ut på group rides med andra cyklister världen över där t.o.m ”ligga på rulle” kan simuleras om du har en bra trainer. Det verkar superkul och jag kan tänka mig att för många är en liten räddning när lokala klimatet sätter käppar i hjulen. Zwift verkar också gå att koppla med Strava så man kan fortsätta mäta och analysera sin träning.

Skulle jag få möjlighet att använda en trainer hade det nog blivit sortern man monterar på där bakhjulet annars sitter. Lite nojjig över att min kattunge skulle sätta tassen mellan ekrarna annars. Men som allt annat i cykelvärlden blir det snabbt dyrt. Man kan räkna med en 4-8000 kr för att komma igång med smarta trainers, jag som försöker budgetera att köpa hjälmmössa och benvärmare får helt enkelt göra andra planer.

Så min plan just nu är att kräma ut så många cykelturer jag kan efter jobbet tills dess ljuset är borta redan innan jag hunnit sluta för dagen. Sedan får det bli mer rundor till gymmet, får försöka motivera styrketräning med att det hjälper min förmåga att cykla. Redan bokat upp mig på ytterligare ett spinningpass denna vecka, kan nog bli så att det blir Spin Giro och Spin Flow måndag resp. torsdag hädanefter.

Mentalt eldprov väntar

Det kanske är här den riktiga oroskänslan sår sina frön. Att när inte fartvinden, luften, solen, regnet och naturen som susar förbi finns tillgänglig så är det jävla anamma som gäller för att lyckas använda vintern till att komma i ännu bättre form. Vintern som redan kan vara en rätt deppig årstid och nu ev. tar bort mitt bästa verktyg för att må bra. Här misstänker jag att det behövs en strategi. T.ex att ta reda på vilka utmaningar jag står inför nu:

Mindre tid på min cykel och mer tid på gym & spinningcykel, här är jag rädd för att motivationen ska ta stryk.

För att komma över det hindret måste jag försöka ställa om mentalt, att skapa ett nytt värde ur t.ex spinning-pass. Att inte jämföra spinningen med cyklingen, för där vinner alltid cykeln utan att se det för vad det är – Fortsätta arbeta med musklerna som hjälper mig att cykla längre och snabbare och fortsätta träna mitt hjärta och hjärna.

Styrketräning har aldrig varit min grej.

Jag ska vara helt ärlig, jag är inget fan av styrketräning alls. Det är kombinationen av upptäckande, hastighet och ansträngning som fångat in mig i vad som börjar bli en aktiv livsstil , inte reps i en maskin. Anledningen till att jag tror att styrketräning kommer krävas är att har börjat känna ett stort behov av att trötta ut kroppen i veckorna, för att kunna sova, äta och tänka bättre. Om jag inte kan cykla så måste jag trötta ut på mig andra sätt.

Här har jag inte klurat ut hur jag ska kunna bygga upp rätt pepp eller hålla i rätt pepp. Min spontana tanke är att inrikta sig på muskelgrupper som hjälper mig cykla bättre och minimerar skador: Nacke, rygg, core, ben. Visserligen behöver jag gå ner i vikt för cyklingens skull och styrketräning är utan tvekan jäkligt effektivt där.. Det kanske kan vara något att grunna på som morot?

Mycket att grubbla på.. Idag ska jag försöka mig på en vilodag, ev. ta en promenad på kvällen åtminstone. Imorgon blir det spinning!

A just det, för jäkla roligt att en kort intervju och artikel publicerades på cykla.se, antingen har du hittat hit på grund av det och har du inte det så tycker jag du ska dyka in i allt innehåll de har där!

2018-10-24T13:31:08+00:00

Leave A Comment