FTP test på wattcykel

De har tre stycken wattcyklar till förfogande på Friskis & Svettis i Kalmar. Det som skiljer en wattcykel från en vanlig spinningcykel är att den simulerar mycket bättre den faktiska känslan av att cykla. Man driver en rulle framåt till skillnad från att jobba mot ett satt motstånd. Wattcyklarna har också riktiga racersadlar och styren och som namnet ger en ledtråd om: riktigt bra mätning på kraften man genererar.

Varför är det här viktigt då? Jo, genom att titta på hur mycket energi du genererar när du cyklar så kan man avgöra ansträngning och form. Man brukar räkna hur många watt per kg kroppsvikt man lyckas generera. Om man väger 100kg och genererar 300w så har du alltså 3 w/kg.

FTP – Functional Threshold Power, var finns din gräns?

FTP är en slags mätpinne på hur stark cyklist du är. En av de vanligaste FTP-testen går ut på att under 20 minuter cykla med så mycket energi man kan, sedan kan man räkna ut snittet på hur mycket watt du genererar och sedan beräkna med din kroppsvikt. Normalt sett mäts FTP under 60 minuter, men det går att köra 20 minuter och sedan multiplicera watten nedåt med 0.95 och få samma värde som 60 minuters test. Det svåra är att verkligen vrida varenda droppe energi ur dig på 20 minuter men att inte få slut på energi för snabbt.

Hur använder man FTP test för sin träning?

Värdet kan du sedan använda för att ta reda på ungefär hur du ligger till jämfört med andra cyklister eller dina tidigare resultat. Helt enkelt, vilken nivå ligger du på? På tabellen nedan kan man se en ungefärlig skala:

Nivå Killar Tjejer
Motionär <2.5 w/kg <2.2 w/kg
Elit Motionär 2.5 – 3.5 w/kg 2.2-3.2 w/kg
Amatör 3.5-4.5 w/kg 3.2-4.1 w/kg
Elitcyklist 4.5-5.5 w/kg 4.1-4.9 w/kg
Proffscyklist 5.5-6 w/kg 4.9-5.4 w/kg
Världselit > 6 w/kg > 5.4 w/kg

På lördag smäller det!

Jag har bestämt mig för att utföra ett FTP-test under kommande lördag. Jag känner mig märkbart starkare nu och det är dags att ta reda på hur jag ligger till. Min målsättning är att ligga mellan 2.5 – 3.0 watt/kg. På lördag kommer jag veta hur nära jag är. Tanken på det kommande testet pushade mig rejält i veckans spin giro-pass. Dessutom kom mitt nya set med bibs-shorts och cykeljersey med posten, tunnare och anpassade för vår/sommar. Så det har blivit några extra rundor till wattcykeln i veckan. Nu gäller dock vila fram till lördagen så benen är pigga.

Kör testet på ett annat gym

Råkade se att det finns ett nytt cykel/triatletgym som öppnat i sjöfartshögskolans gamla torn. Onekligen tuff lokal! Vad jag kunde läsa mig till ser de ut att ha riktigt vass utrustning för cyklister och bra träningsupplägg. Så jag tog kontakt för ett prova-på-pass där. Lördagen var en av de dagarna som funkade bra, nämnde att jag ska köra ovan nämnda FTP-test då varpå jag fick förslaget att köra det där på provpasset. Sagt och bokat, 8.45 lördag morgon börjar jag värma upp benen för att köra ett FTP-test bland massa flerfaldiga ironman-atleter. Tur att sånt inte gör en nervös… eller? 😉 Tror nervrositet bara är ett plus inför testet!

Ska bli jätteroligt att provträna på Konditionscenter

2019-01-18T15:40:00+00:00

Leave A Comment