Knappt någon cykling alls denna vecka, gymdags!

Dimman har legat tät över landet hela veckan och har det inte varit dålig sikt så har det varit blött. Inte ideala förutsättningar för att cykla efter solnedgång. Vilken jäkla dipp i humöret man har fått när man inte fått sitta på sadeln. Blev Spin Giro som vanligt i måndags. Sista passet i första fasen, nästa vecka blir det ännu intensivare. Jag har redan märkt en klar förändring i hur kroppen känns vid max ansträngning, andningen är lugnare och mer kontrollerad och benen har mer att ge. Försökte hålla mig på 250-300 watt i energi output under passet.

Med mindre cykling och inga garantier för att vädret håller under helgen så bokade jag upp mig på ett 3 timmar långt spinningpass nu på Söndag, ska bli jäkligt intressant hur det är upplagt med tanken på längden av passet

En torsdag utan solljus

Efter en lång dag där man inte fått se skymten av solen så kändes det rent ut sagt för jäkligt att sitta hemma. Vill inte cykla i den tjocka dimman och inget spinningpass bokat. Då var det väl dags att för första gången checka in på gymdelen av Friskis. Fick faktiskt tvinga dit mig själv, lyfta vikter kändes föga lockande.

Väl där satt jag mig på första spinningcykel jag såg, cykeln var inte jättekul jämfört med de som används på passen men tänkte det är bättre än inget. Helt plötsligt dyker en bekant upp från mina studier på Linnéuniversitetet, visar sig han är den tillgängliga tränaren på gymmet denna kväll. Sån fullträff! Berättade om cykelambitionerna och fråga om tips och råd för träningen. I samband med rundvandring på gymmet visar han mig olika praktiska övningar jag använda mig av för att bygga upp mage och rygg. Sen hör jag ”och här, en trappa upp har vi några wattbikes”.

JAAAAAA!!! Hetaste spinningcyklar jag sett! Utrustade med riktiga racerstyren, t.o.m ”bromsar” på styret. En del av dem hade tempostyre installerat och bästa av allt – Riktiga racer sadlar. Äntligen har jag hittat spinningcyklar som åtminstonde kommer lite närmre att ha en trainer där hemma. Tyvärr hade jag varken skor eller cykelshorts med mig så det blev ett kort pass på cykeln, sedan körde jag magövningar och benstyrka för att ta mig hemåt, superpepp på nästa gång jag ska till gymmet.

2018-11-09T09:28:07+00:00

Leave A Comment