Spin giro 4 på Friskis

4 stegs spinning över vintern

Igår var det dags för första passet av Spin giro, ett program Friskis&Svettis kör framtaget av Mattias Reck som över 24 veckor ska ta en nämre toppform inför nästa cykelsäsong. Var nervös hela dagen inför passet som skulle börja 19.00 på kvällen. Farhågorna var att inte passa in bland alla Iron man atleter,semi-proffs cyklister och andra människor som söker sig till spinningpass som marknadsförs som extra jobbiga.

Flera gånger under dagen tvivlade jag eller försökte hitta ursäkter ”Äh, vädret är ju rätt bra. Kanske kan cykla utomhus istället?” , ”Kan haka på ett lättare pass” och så vidare. Klart jag hade kunnat cykla utomhus, men tvivlet kom snarare på grund av nervrositet kring att gå på gympass / gym själv och vara nybörjare. Desto ännu viktigare att gå dit!

Vad fel man kan ha, var inte rädd för gymmet eller gympass!

Möts av en härlig spinningledare och en stor blandning människor, äldre som yngre, alla med liknande intresse och målsättningar. Om du är en av dem likt jag som skjuter på att gå till gymmet eller försöka sig på ett gympass med rädsla att göra fel, inte passa in eller inte orka så:

Det är inte alls som du tror eller den bild du målat upp i förväg. Gå dit och bli positivt överaskad och stolt över att du utmanat dig själv och din rädsla!

Medans jag väntade på att mitt pass skulle starta ser jag massor med människor på olika pass i de andra hallarna, verkligen alla sorter och det gjorde mig både pepp och avslappnad.

En blöt fläck

Fy fan vad svettigt det var, visste inte jag kunde förlora så mycket vatten på 90 minuter. Såg ut som man hällt ut en hink vatten över mig och spinningcykeln. T-shirten var så där tung och blöt precis som du badat i den. Att det var jobbigt tror jag framgår! Men det var kul!

Passet gick ut på att varva tungt motstånd och låg kadens på 50-60 med intervaller av 100 kadens. Så från mjölksyra i ben till hög puls, fram och tillbaka. Detta ska vi nu köra i 4 veckor till innan vi går in i nästa fas av spinningprogrammet. Under de längsta intervallerna lockade den där ratten att sänka motståndet flera gånger, varje gång påminde jag mig om att jag vill utvecklas, jag vill cykla snabbare, längre, väga lättare på cykeln. Vägen dit kommer stundtals göra ont, kommer vara jävligt obekväm men kroppen klarar mer än vad man tror. Regel nummer 5! Harden the fuck up! 😉

Längtar redan efter nästa pass nästa vecka, innan dess ska jag försöka få in så mycket cykling jag hinner. Men idag är det vilodag.

2018-10-22T08:46:22+00:00

Leave A Comment