Styrketräning och surt väder

Var det verkligen så här kyligt förra året vid den här tiden? Jag höll ändå igång att växa som mest som nybörjare dessa månader för ett år sedan. Eller har jag blivit vekare? På lördag och förhoppningsvis söndag förväntas bli en av de sista varma helgerna för året, målsättningen är att cykla Kalmar-Kristianopel-Kalmar men efter veckans eftermiddag/kvälls-pass utomhus så vetifan rent ut sagt. Huttrat rejält även med både arm/ben-värmare och pulsen stadig i zon 4. Är det bristen på isolerande hull detta år? Vem vet!

I takt med att temperaturen sjunker och ljuset försvinner har min närvaro på gymmet ökat. Ökat rejält! Målsättningen som hägrar är ju att kunna hänga på Team Mustasch 9-timmars grupp runt Vättern 2020. En annan målsättning som ligger mer i nuet är att träna helst 5-dagar i veckan. So far so good!

Dagliga basträningspasset om inget annat står på menyn är:

  • 10-20m minuter löpning i ca. 5.3 min / km
  • Gymcirkel, ett varv i Milongymmet som innebär: Rodd, Leg curls, Bröst press, 4min crosswalker, mag crunch, benspark, ryggsträck och avslutningsvis 4minuter cykel på ca. 300w i 4min.
  • 10-15 minuter löpning i samma tempo igen.

Ibland mixar jag in lite mer styrka som att köra några sets i benpress eller längre löpning.

Andra dagar blir det HIIT eller längre intervallpass i cykelstudion.

Vad har styrketräningen gett mig hittills?

Har nu följt schemat av 5 träningstillfällen i veckan i ca. 2 veckor. Förutom ett ökat lugn och välmående om kvällarna har det även satt igång en viktminskning i en allt högre takt. Vikt har aldrig varit en motivator för mig, det är inte för att jaga samhällsideal jag cyklar. Det är för jag älskar sporten. Men visst, vägra mindre ger solklara fördelar i sportutövandet! Högre watt / kg, lättare i klättringar. Enkel uträkning, mindre massa att driva framåt kräver mindre energi.

Hur har det känts på cykeln då? En klar förbättring redan måste erkännas. I takt med att musklerna kring mage, armar och rygg blir starkare märker jag att kroppen gärna naturligt lägger sig mer aerodynamiskt och lägre när jag cyklar och magmuskler och rygg orkar med och t.o.m trivs i en mer aggressiv stil. Det börjar dra ihop sig för ett nytt FTP-test igen, jag vet att det är 20 minuter i tortyrkammaren så drar mig lite för det. Men de gånger jag kört intervaller där jag legat på min anaerobiska max och sekunderna känns som minuter har faktiskt ett citat av en triatlet varit en bra morot:

"When your legs scream stop and your lungs are bursting, that's the hurt locker. Winners love it in there." - Chris McCormack

Så när luften inte räcker till, när alla cylindrar sliter på max och kroppen skriker åt en att ge upp i en intervall så ekar det ”Winners love it in here” i huvudet. Älska det, njut av det, intala dig att du hör hemma där. Ibland funkar det, men oftast är det en dragkamp mellan att fråga sig vad fan man håller på med och hur i helvete hamnade jag här.

2019-09-20T15:57:10+00:00

Leave A Comment