Välja rätt material på din cykel2018-12-04T14:40:17+00:00

Vilket material är bäst för din cykel?

Om du är ute och letar efter din första landsvägscykel eller kanske ska uppgradera så är det väldigt lätt att villa bort sig i tekniska specifikationer och material. I den här artikeln tänkte jag diskutera materialet en cykelram byggs i och dess fördelar och nackdelar.

För det finns inget ”bäst” utav ovan nämnda material även om titan kommer väldigt nära, det beror på vilken typ av cyklist du är och vad som är viktigt för dig.

Cykel i stål – ”Steel is real”

Stålramar är old school, förr var det stål som gällde tills dess man lärt sig bygga hållbart i de andra materialen. Men äldst är inte sämst! När man pratar komfort för landsvägscyklar så handlar det ofta om hur mycket av vägens vibrationer som fortplantas genom cykel upp till händer och rumpa. Stål ger en förhållandevis mjuk åktur och materialet lämpar sig bra för de som söker komfort som en egenskap i materialet. En annan fördel är att stål är fortfarande det mest hållbara och starka av material man bygger cyklar av, dessutom lättast att reparera skulle något ske med ramen. Om du är en cyklist som väger lite mer än andra, så kan stål vara en mycket bra startpunkt för dig på grund av dess strukturella styrka.

Nackdelen med stål är framförallt vikten, vilket innebär att cykeln accelererar inte lika snabbt och kommer kräva mer av dig i uppförsbackar.
Själv cyklar jag just nu med en stålram, Specialized Sequoia. Men börjar känna mig redo för något rappare och lättare.

Plus: Hållbar och bekväm Minus: Väger mycket, kräver mer av dig

Aluminium – Mindre komfort mer kraft

En cykel gjord av aluminium är populär i tävlingar därför materialet är väldigt styvt. Det innebär att mer kraft från dina ben når vägen, cykeln är med andra ord jäkligt snabb. Men man offrar också komforten många andra material ger, du kommer känna mer av vägen. Till skillnad från stål så är aluminium mycket skörare material, Stål kan böjas, ta emot smällar, bucklas och repas och cykeln kommer ändå inte gå itu. Aluminium däremot kan renderas osäker att cykla efter en rejäl buckla och när aluminium väl går sönder då går det sönder rejält. Viktmässigt är aluminiumcyklar mycket lättare än stål, men det finns faktiskt cyklar i aluminium där ute som inte är så lätta som man kan tro. Det behövs mer av metallen för att bygga en stark nog ram att cykla på. Det finns många fler faktorer som påverkar komfort än bara material, däcktryck, vidd och andra komponenter kan också göra dina turer mer bekväma, så pröva aluminiumcykel hos din cykelhandlare innan du väljer bort materialet.

En populär aluminiumcykel är Specialized Allez Sprint, som ofta säljs med gaffel och sadelstolpe i kolfiber för att minska lite på vägvibrationer.

Plus: Snabbt, lätt och styvt material! Förhållandevis hållbart Minus: Mindre komfort

Hållbarhet
Vikt
Komfort
Hållbarhet
Vikt
Komfort

Titan – Är det värt det?

Som med alla andra material här, beror det på. Titan är en exotisk metall som givetvis påverkar priset, sen är inte all titan lika bra – det gäller att köpa en titancykel av god kvalité annars kan nog stål göra ett lika bra jobb. Titan delar annars mycket av stålets egenskaper, fast den väger mindre, kan vara styvare än stål och är det mest hållbara av materialen. Så ja, det är säkert ett av de bästa materialen du kan bygga en cykel i men en bra titancykel kostar oftast så mycket pengar att man lika gärna kan titta på en nästan lika bra cykel i billigare material.
Bara ramen på en titancykel kan kosta uppåt 30 000 kr eller mer.

Plus: Slitstarkt lätt material med hög komfort som ändå inte väger mycket Minus: Kan bli riktigt dyrt!

Kolfiber – Mest populära valet

Väldigt låg vikt, styv där det behövs och förlåtande mot vägvibrationer. Förutom detta kan man anpassa kolfiber till vilken form som helst, så många kolfibercyklar har god förmåga att skära genom vinden. Låter ju perfekt eller hur? Detta material precis som andra har lite nackdelar, främst i skörhet. Där metall kan bucklas och i fråga om stål t.o.m böjas så har kolfiber en tendens att spricka. Spricker din ram är det inte helt lätt att hitta någon som kan reparera det och det slutar oftast med ny ram / cykel.

Cykeltillverkare använder olika kolfibertekniker över olika delar av din ram, styvare där det behövs och mer flexibelt på andra ställen. Cykeln är givetvis inte SÅ skör, men när du krashar med kolfiber är risken större att cykelns ram faktiskt förstörs. Anledningen till att de riktigt strömlinjeformade kolfibercyklarna springer iväg så snabbt i pris beror på att det krävs handpåläggning på varje kolfiberram som görs och det blir snabbt komplext ju mer avancerad geometri

Plus:Lätt, snabbt material med god komfort Minus: Skörast och svårast att reparera

Hållbarhet
Vikt
Komfort
Hållbarhet
Vikt
Komfort

Hoppas det klarnat lite grann!

I slutändan är det så mycket mer än bara materialet som avgör vilken cykel du vill cykla på.  Färg, Geometri och sittställning, komponenter och plånbok kan spela lika stor roll. Det är ju trots allt du som ska använda cykeln, är den bra för dig är det en bra cykel!