Sommaruppehållet på bloggen är över: Hösten är här

Under sommarmånaderna efter Vättern 2019 blev det en paus i skrivandet. Fokus låg på att under semestern njuta och cykla så mycket jag kunde, men försökt hålla igång instagram-uppdateringar så helt dött har det inte varit på dokumentation av cyklingen. Men det har hänt en hel del! Semestern avslutades med Hansa Bygg Kalmar Grand Prix 130 KM Open, för ett år sedan deltog jag i mitt första sportevenemang någonsin, samma lopp fast 30 KM.

Jag tror det var i målgången av det loppet mitt intresse för cykling verkligen satte sig och som startade både tankar på Vätternrundan men också att vilja sprida aha-upplevelsen till fler via den här bloggen. Det blev större vinstkänsla i årets sista lopp än när jag rullade i mål i Motala efter 300 KM, dels för att det markerar hela resan under året som gått men även för jag aldrig presterat så starkt: 34km/h snitt i 130 km, inga depåstopp. Kom in strax efter tätklungan ( som inte hade proffsen med ).

Förbered er på en höst med cykling & träningspepp!

En 30+ i 30+

Många nya cyklister jagar 30km/h+ i snitt, det kändes långt borta under året när nästan varje runda slutade mellan 27-29 km/h. Någon gång under sommaren hände det bara *plopp!*  Nu ligger jag strax över 30km/h på de flesta distanser jag kör. Det är ett roligt kvitto på att jag utvecklas, sen är det ju jäkla skoj att cykla snabbt också! Försöker träna mer strukturerat nu på vägarna och klämma ur så många utomhusrundor jag kan innan säsongen börjar lida mot sitt slut och mörker och kyla tvingar in en på spinningcykel. På tal om inomhuscykling, kört ytterligare ett FTP-test, Watt/kg och FTP ökar och ligger nu på 270w FTP. Går ju att snacka om att form kändes si och så under test osv men nä, det är bara att fortsätta köra FTP-test på regelbunden basis.

Cykeln har också uppgraderats lite grann och kommer eventuellt försöka mig på lite recensioner av grejerna.

Cykelcoachning / Nybörjarguide

I Kalmar har vi ju Ironman Triathlon tävlingarna där Mini-tri ingår. Mini-tri är ett lopp de flesta kan klara av utan träning på ren vilja, men många får sin första kontakt med konditionsidrott när de förbereder sig för denna tävling och framförallt sina första åkturer på en landsvägscykel.

Under sommaren fram till mini-tri har jag fått äran att hjälpa flera personer ut på mindre träningsrundor i deras takt, där de kan ställa frågor om hur saker och ting fungerar på cykeln eller varför olika kroppsdelar gör ont eller domnar eller tips och råd för att förebygga både obehag och ovanor. Största barriären för nybörjare verkar vara att våga ge sig ut på vägarna, rädda för att cykla vilse eller att distanserna ska ta knäcken på dem. Det har varit skithäftigt att hjälpa nybörjare in i sporten, deras glädje och stolthet smittar. Det har lett till att jag skapat en Facebook-grupp där precis alla är välkomnna att hoppa in och anmäla sig när träningstillfälle ges. Distanserna är rätt korta och nybörjaranpassade, tempot sätts efter förmåga. Ingen körs ifrån eller lämnas bakom. Enda kraven är en fungerande landsvägscykel och hjälm ( och gärna punka-kit om oturen är framme ).

Du kan spana in gruppen här om du är nyfiken.  Är du en starkare cyklist som söker lite hårdare och längre pass, hoppa in i gruppen och ta kontakt så kör styr vi upp något!

2019-09-11T15:47:16+00:00

Leave A Comment