Möt cyklisten Ronny Jansson

Här på bloggen vill jag inspirera fler människor att ta upp konditionsidrott och cykling. Det är en tuff resa att börja som otränad och kämpa sig fram i en sport som enligt många handlar ofta om att utstå smärta. Träna sin viljestyrka lika mycket som ben och hjärta.
Runt om i landet och världen finns det många inspirerande cyklister som drar en framåt när det är motvind genom sina berättelser och sin historia.
I det här inlägget kommer ni få läsa om en av dessa cyklisters historia och berättelse.

”Jag har haft turen att genomgå 23 operationer sedan jag föddes”

Ronny Jansson, cyklist och ambassadör för Goodlegs.se

– Introduktion

Jag heter Ronny är 42 år gammal och bor ute på landet i ett lite samhälle utan för Uppsala som heter Alunda med ca 2000 invånare. Där bor jag i ett hus med min fru och två barn samt katten snobben och på fritiden så cyklar jag en del.

– Hur kom det sig att du började cykla?

Resan började på våren 2016 då jag kom till insikt med att jag måste försöka göra något åt min livsstil för det funkade inte längre. Då vägde jag in mig på 121 kg (rekord tyvärr). Sen är jag född med klumpfot på båda fötterna samt spetsfot och jag har haft turen att genomgå 23 operationer sedan jag föddes.

Min senaste operation var hösten 2017 då tog de bort vadbenet och skruvade in 11 skruvar och en stor platta för att helt enkelt skruva fast allt i foten, då dom tror och hoppas att smärtan kom från dom rörliga delarna i foten. Så att motionera har ju varit ganska svårt då rörelse och belastning alltid har slutat med att jag fick galet ont i fötterna.

Jag kan beskriva smärtan när det var som värst innan min senaste operation: Om du själv skulle köra en kniv igenom foten och sedan gå på den så kan jag lova att det skulle vara skönare än när det var som jävligast.

Då hade jag ont när jag sov, ont när jag satt, ont när jag gick, ont när jag stod, så helt enkelt ont hela tiden 24/7.

Cykelkläderna som ska bäras 30 mil runt Vättern

Så att inte gå upp i vikt har varit ganska svårt under den tiden. Min första tur var den 31 mars 2016 och cyklade jag 7 km och jag var helt slut efter! Hjärtat slog hårt i bröstet, jag kunde knappt andas samt att det var tråkigt som fan. Men jag hade i alla fall inte ont i fötterna!

Jag fortsatte cykla varje dag efter det och på mina 4 första veckor så cyklade jag ihop 23 timmar på sadeln. Så att gå från 0 timmar motion till 23 timmar motion så började det även hända grejer på vågen. Sedan dess har jag i stort sett cyklat ca. 4 gånger i veckan runt 6-8 timmar i veckan. På vintern sitter jag på trainern inomhus och trampar och det är inte så roligt men det funkar. Tack vare cyklingen gick jag ner 32kg på 7 månader och har inte gjort så stora ändringar på kosten men en del förändringar har det blivit, framförallt sallad till varje måltid och mer frukt. Men på lördagarna är det alltid en kall påse ostkrokar för jag cyklar hellre en mil längre för att kunna unna mig något istället för att för att följa något strikt diet.

”Milen och timmarna har blivit längre med åren och i år blir det premiär för att cykla Vätternrundan”

Tack vare cyklingen så har det blivit flera positiva saker och inte bara på vikten. Bl.a har jag fått teckna en livförsäkring och för första gången i mitt liv byggt upp en bra kondition som känns underbart att ha. Jag känner att jag orkar så mycket mer i vardagen och inte är den där killen som blev svettig för ingenting eller var andfådd efter några trappsteg.

Milen och timmarna har blivit längre med åren och i år blir det premiär för att cykla Vätternrundan. Cyklarna har även byts ut genom åren, jag började min resa på min gamla gubbhoj med 3 växlar. Den körde jag ca 100 mil på innan jag fick köpa en begagnad racer (Gula Faran) av en kompis.

Skillnaden var otroligt stor! Allt gick så mycket fortare och det blev mycket roligare. Förra sommaren efter min senaste operation så köpte jag mig en ny cykel på Mantra Sport i Uppsala. Då valet blev en Cannondale caad12 ultegra som jag är helnöjd med.

– Vilka motgångar och hinder har du mött längs vägen? Hur tacklade du dem?

Tyvärr kan jag inte ha cykelskor eller sitta fast i pedalerna då jag är helt stelopererad och har ingen rörelse i fotlederna så jag kommer inte loss ur pedalerna. Så min cykling blir bara på den kraften jag har när jag trampar neråt.

Ett stort problem i början var att jag ofta tappade trampan när jag cyklade så den snurrade ett varv och rev upp sår på hälen. Min fru kom då på iden att bygga egna skydd. Så med avklippta benskydd och ass-saver som jag sedan limmade ihop, det fungerade väldig bra som hälskydd. När jag köpte min nya cykel så provade jag köra med breda mtb-pedaler med stift som sticker upp och det funkar kanon. Nu tappar jag inte trampan mer. Annars har jag nog inte haft några större motgångar. Man har ju fått lära sig att fixa punkteringar och små saker själv och första punkan tog nog 40 min nu gör man det på mindre en 5 min så träning lönar sig.

– Vad är det bästa med cykling för dig?

Oj de är en svår fråga men samtidigt ganska enkel! cyklingen betyder allt för mig!

Att cyklingen skulle komma och betyda så otroligt jäkla mycket för mig hade jag aldrig kunnat tro. Cykling är en frihet för mig, det är en fristad från smärtan och ett sätt för mig att ta mig till ställen jag aldrig hade kommit till annars. Cykling är ett sätt för mig att känna pulsen slå hårt, svetten rinna ner i ansiktet, krampen i benen, smärtan i ryggen, regnet slå i ansiktet, kylan bita en i kinden och solen värma ryggen, andas friskluften och känna lukten av koskit.

Cyklingen är frihet på så många plan för mig. Cykling är ett sätt för mig att leva helt enkelt och jag kan inte se ett liv utan cykling. Cyklingen har även öppnar en massa ny dörrar för mig och en massa roliga saker har man fått uppleva tack vare det. Några saker som jag är otroligt stolt och glad över är att jag bl.a. blivit intervjuad i tidningar angående min cykling. Sen att blivit utvald att bli ambassadör för ett företag som säljer kvalitetscykelkläder i Sverige (Good Legs Cycling) det känns väldigt stort och är väldigt inspirerande. Sen att flera företag är med som sponsorer till årets Vätternrundan känns riktigt roligt. Det är roligt när företagen ser den lilla människan och tror på det som man gör. Det är jag otroligt stolt och tacksam för. Sen komma i kontakt med en massa andra cykelintresserade människor är väldigt roligt.

– Har du några målsättningar framför dig?

Min målsättning är att cykling ska vara något som jag ska göra resten av livet, cyklingen ska inte bli tråkig utan bara glädje. Jag är inte så intresserad av tävlingar eller lopp, utan vill bara cykla på 70 väg någonstans i Sverige. Fast jag är lite nyfiken på Ride of Hope där man cyklar genom Sverige i fler dagar (8 har jag för mig) för att samla in pengar till barncancerfonden (kanske till nästa år).

– Har du något tips för när motivationen har svårt att titta fram?

Jag tappar väldig sälla motivationen, Cykling är inget som är en börda och ett måste för mig utan oftast en befrielse och längtan att komma ut. Av mina 120 cykelturer föra året var det 2 gånger jag inte var riktigt sugen men efter ett par mil så var det bara roligt igen. Men dom gångerna motivationsbristen kommer krypande så tittar jag bara på dom bilderna hur jag såg ut före jag började cykla och tänker att jag aldrig ska se ut så igen.

– Har du något nybörjartips? Något du själv missade som nybörjare?

Det är bara och börja trampa och man behöver inte ha någon dyr cykel och värsta utrustningen utan börja trampa på det du har hemma och byt sedan upp dig om du känner att det är roligt. Börja inte med 5 mil med det samma utan ta lite kortare turer i början.

Det finns mycket bra begagnade cyklar så man behöver inte köpa nytt med det samma. Men visst blir det roligare men en ny cykel eller lite nya grejer till cykeln. Men i slutändan måste du ändå trampa och då spelar den ingen roll om det är en gammal 3 växlad gubbhoj för 500kr eller en kolfiber racer för 100 000 för båda står still om du inte trampar.

Köp ordentliga cykelbyxor så kommer turerna bli betydligt trevligare och kan jag en närsynt fördetta överviktig handikappad dyslektiker ändra ett beteende så kan vem som helst göra det. Men man får göra det själv för igen kommer göra det åt dig

Den som vill kan följa mig på instagram under namnet cyklarforlivet där jag lägger ut bilder och skriver om min cykling

2019-05-15T22:14:43+00:00

Leave A Comment